Učiteľ v čase krízy

Autor: Radovan Medovič | 23.3.2020 o 14:52 | Karma článku: 2,20 | Prečítané:  212x

Učitelia u nás práve v tomto krízovom období čelia úplne novým výzvam. Nikto ich na to nepripravil, nikto nevyškolil a nikto momentálne nepovie:,, Robte to takto.“ Napriek všetkému vzdelávanie nezamrzlo niekde v karanténe.

Spomínam si na starodávny seriál „Skippi.“  Pamätám si obraz chlapca, ktorý komunikuje so svojím učiteľom cez rádiovú vysielačku niekde v austrálskej pustatine. Nuž áno, škola na diaľku nie je žiadna novinka. Učitelia u nás práve v tomto krízovom období čelia úplne novým výzvam. Nikto ich na to nepripravil, nikto nevyškolil a nikto momentálne nepovie:,, Robte to takto.“ Napriek všetkému vzdelávanie nezamrzlo niekde v karanténe. Vo svojich domácnostiach ,s tým čo majú, sa učitelia naozaj zodpovedne postavili k novej situácii.

Nie, nemáme jednotný systém, nemáme služobné notebooky a zásobu predpísaného vzdelávacieho softvéru. Minister školstva sa bude mať čo obracať, aby dokázal nastaviť vzdelávanie na čo najvyššiu možnú úroveň. Uvedomme si ale, že toto je mimoriadna situácia a vyžaduje si aj mimoriadne opatrenia. Nech už vymyslí ministerstvo čokoľvek, nebude to náhrada bežného vyučovania, ako sa vraví, jedna k jednej. Učitelia spoza svojich počítačov, nech už budú akokoľvek kreatívni, nemôžu plnohodnotne nahradiť priamy kontakt so svojimi žiakmi. Rodičia budú mať naozaj o niečo viac práce, ak budú chcieť svojim deťom pomôcť.

Ja sám som učiteľ základnej školy. Ráno zapínam počítač, aby som skontroloval správy a domáce úlohy. Pripravujem materiály pre žiakov, študujem rozmanitý digitálny obsah a potom sa ho snažím ponúknuť svojim žiakom. Nie, nikoho neterorizujem záplavou domácich úloh. Ba práve naopak, teším sa z každej detskej reakcie, z každej odovzdanej úlohy. Viem, že aj moji žiaci, tak trochu uväznení vo vlastných domovoch, to nemajú ľahké. Momentálne nič nie je dôležitejšie ako zostať zdraví a v bezpečí.

Myslím, že nič by sa nestalo, ak by sa Testovanie T9 v takejto situácii zrušilo. Deviataci sú zbytočne vystavovaní stresu a neistote. Na stredné školy, ktoré berú bez prijímačiek ,sa aj tak dostanú a na tie, čo robia prijímačky,  sa aj tak budú musieť učiť. Jedine žiaci, ktorí by urobili T9 na 90/90 bodov, stratia možnosť pohodlne nastúpiť na vybranú školu bez prijímačiek. Povedzme si ale úprimne. Žiak, ktorý napíše Testovanie T9 takmer na plný počet bodov, väčšinou nemá žiadny problém ani s prijímacími pohovormi. Situácia je ťažká, no napriek tomu žiaci veľmi pozitívne reagujú na e learning. Dokonca úlohy posielajú aj takí žiaci, ktorí s tým počas klasického vyučovania mávajú problém. Ako dlho vydrží takto školstvo fungovať? Nuž, koľko bude treba. Učitelia sú pripravení a každý deň sa zdokonaľujú v práci so svojimi školskými systémami.

V zásade najpoužívanejším je AsC agenda s webovým rozhraním edupage.org. Každý systém, ktorý by mal čo najefektívnejšie nahradiť klasické vzdelávanie, musí obsahovať isté potrebné portfólio funkcií a nástrojov. Musí mať rozhranie pre učiteľa aj pre žiaka. Učiteľ musí mať možnosť žiakovi poslať zdroj vedomostí a následne možnosť spätnej väzby v podobe domácej úlohy. Učiteľ môže žiakovi zadať aj test. Známkovanie je v takomto prípade samozrejmosťou.  Systém edupage.org toto všetko má a omnoho viac. Je zabehnutý na obrovskom množstve škôl a v základnej verzii dokonca bezplatný. Ja si myslím, že nemusíme objavovať koleso.

Kolegyne, kolegovia, ak tento systém máte, neváhajte ho používať. V konečnom dôsledku to môže byť spôsob, ako riešiť globálne problém so vzdelávaním na diaľku. Vašu snahu potom určite ocenia tak rodičia, ako aj deti.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Prišli akísi ľudia a dostali všetko

Konzervatívna skupinka vie, čo chce, a rada si to vypýta.


Už ste čítali?